הדרך להצמיח עסק עם מנהלי ביניים

 


"הדרך הטובה ביותר לגלות אם אפשר לתת אמון במישהו, היא לתת בו אמון" - ארנסט המינגוויי

 

הקמת עסק היא משימה מרגשת ומאתגרת שדורשת עבודה קשה, מסירות והרבה התמדה.

בעלי עסקים רבים מתחילים את דרכם כסוליסטים, ומטפלים בכל ההיבטים של העסק שלהם בעצמם. ככל שהעסק גדל, הם עשויים להתקשות לנהל הכל בעצמם, מה שמוביל אותם לשקול להרחיב את הצוות.

 

תהליך הצמיחה של עסק מעסק עם עובד יחיד לעסק רב שכבתי, עם מנהלי ביניים, כולל מעבר באבני דרך משמעותיות בהתפתחות של בעלי העסק. זה דורש שינוי חשיבה ונכונות להאציל משימות ואחריות לאחרים.

 

בתחילת דרכם, בעלי עסקים סוליסטים חובשים כובעים מרובים, ומלהטטים בין משימות שונות במכירות, שיווק ותפעול. ככל שהעסק גדל, הם עשויים למצוא את עצמם מבלים יותר ויותר זמן במשימות אדמיניסטרטיביות, ומשאירים לעצמם פחות זמן לפתח את הליבה של העסק. וגם מתגלה שתוספת עובדים לא מצליחה לשחרר אותם.

 

על ידי מינוי מנהלי ביניים, בעלי עסקים יכולים להאציל משימות ותחומי אחריות, מה שיאפשר להם להתמקד בפונקציות הליבה של העסק, כגון פיתוח אסטרטגיה וחזון, פיתוח מוצרים, שיווק והתייעלות.

מנהלי ביניים יכולים לעזור לשפר את איכות התקשורת, להבטיח שמשימות יושלמו בזמן, ולספק מומחיות טכנית בתחומים כגון כספים, הנדסה או שיווק.

 

התהליך של יצירת תפקידי ניהול ביניים יכול להיות מאתגר, אך זהו צעד חיוני לקראת בניית עסק יציב ובר קיימא.

בהמשך הפרק, נסקור את השלבים השונים שבעלי עסקים עוברים מלהיות סוליסטים עד להיותם בעלי עסק עם מנהלי ביניים, כמו גם את הסימנים התפעוליים המצביעים על כך שאולי הגיע הזמן למנות מנהלי ביניים.

 

שלבי הצמיחה מסוליסט לעסק רב שכבתי

השלבים בצמיחת עסק מעסק של סוליסט לעסק רב שכבתי, עם ניהול ביניים, יכולים להשתנות בהתאם לתעשייה, למודל העסקי ולגורמים אחרים. עם זאת, ישנם כמה שלבים נפוצים שעסקים רבים עוברים.

סוליסט: בשלב זה, העסק מנוהל על ידי אדם אחד שמטפל בכל המשימות הכרוכות בניהול העסק.

העסקת עובדים: ככל שהעסק גדל, ייתכן הבעלים יצטרכו להעסיק עובדים שיעזרו בעומס העבודה. העובדים הראשונים עשויים להיות במשרה חלקית או קבלנים חיצוניים, והם עשויים לעזור במשימות ספציפיות כגון מכירות או שירות לקוחות. בשלב זה כל העובדים הם למעשה עוזרים של בעלי העסק שלוקחים מהם משימות ומנוהלים על ידם באופן ישיר.

פורמליזציה של הפעילות העסקית: ככל שהצוות יגדל, בעל העסק הסוליסט יצטרך למסד את הפעילו. זה עשוי לכלול יצירת תאורי תפקיד, פיתוח תוכניות הכשרה וקביעת נהלים רשמיים לטיפול במשימות. זה כולל תיעוד תהליכים עסקיים ושיטתיות תפעולית.

יצירת שכבת מנהלי ביניים: כשהעסק גדל עוד יותר, בעליו יצטרך ליצור שכבה של ניהול ביניים כדי לעזור לנהל את הצוות הגדל. זה עשוי להיות כרוך ביצירת תפקידי ניהול כגון ראשי צוותים, רכזים או מפקחים.

פיתוח תרבות ארגונית: כשהעסק מתחיל לפתח תרבות וזהות ייחודית שכוללת התנהגויות וערכים משותפים, ייתכן שהבעלים יצטרך לתת תשומת לב ליצירת סביבת עבודה חיובית ופיתוח תחושה של רוח צוות וגיבוש בקרב העובדים.

התרחבות וגיוון: עם צוות גדול יותר ומשאבים רבים יותר, העסק עשוי להיות מסוגל להתרחב לשווקים חדשים או לגוון את היצע המוצרים או השירותים שלו.

האצלת סמכויות: ככל שהעסק יגדל, הבעלים יצטרך להאציל יותר משימות ואחריות לחברי צוות. זה עשוי להיות כרוך בהגדרת היררכיה רשמית, עץ ארגוני ויצירת קווים ברורים של תקשורת ולקיחת אחריות.

תכנון אסטרטגי: בשלב זה, העסק מתמקד בצמיחה ארוכת טווח וקיימות. ייתכן שיצטרך לפתח תוכנית אסטרטגית המתווה את המטרות והיעדים של העסק, כולל השקעות ויוזמות מתוכננות לשנים הקרובות.

הגדלת קנה מידה: ככל שהעסק ממשיך לצמוח, ייתכן שיהיה עליו להרחיב את פעילותו כדי לעמוד בדרישות של שוק גדול יותר. זה עשוי להיות כרוך בהרחבת הצוות, פתיחת מיקומים חדשים או השקעה בטכנולוגיה ותשתיות עסקיות חדשות.

ממשל תאגידי: בשלב זה, העסק הפך לארגון גדול עם מספר שכבות ניהול. ייתכן שבעל העסק יצטרך להתמקד בממשל תאגידי, להבטיח שהעסק עומד בכל החוקים והתקנות הרלוונטיים ולשמור על פרקטיקות עסקיות אתיות ושקופות כדי למנוע הסתבכויות יקרות או פגיעה במוניטין.


פרק שיעניין אותך:  סכנות ופתרונות למצב "כיבוי שריפות" מתמשך

 



וידאו: הדרך להפוך את העסק לנכס


סימנים לצורך במנהלי ביניים

ישנם מספר סימנים תפעוליים שבעל עסק עשוי להבחין בהם, המרמזים על כך שאולי הגיע הזמן למנות מנהלי ביניים. הסימנים אלה כוללים,

עומס עבודה מוגזם: בעל העסק עלול להרגיש מוצף בכמות העבודה שעליו לבצע ולגלות שאינו יכול לעמוד בכל המשימות הנדרשות כדי לשמור על פעילות יעילה ואיכותית של העסק באופן ששומר על רווחיות וגם על לקוחות מרוצים ונאמנים.

תקלות בתקשורת: ככל שהעסק גדל ויותר אנשים מעורבים בתפעול היומיומי, תקלות בתקשורת הפנימית עלולות להתחיל להתרחש. הדבר עלול לגרום לביצוע כפול או לפספוס של משימות, מה שגורם לעיכובים או לשגיאות.

תחלופת עובדים: שיעורי תחלופה גבוהים יכולים להיות סימן לכך שהעסק אינו מספק את התמיכה והמשאבים הדרושים לעובדיו כדי להצליח. זה יכול לקרות בגלל חוסר בניהול ומנהיגות.

חוסר יכולת להתרחב: ייתכן שהעסק מגיע לנקודה שבה הוא צריך להרחיב את פעילותו, אך הבעלים אינו מסוגל לנהל את הצמיחה בשל מצוקת זמן ומשאבים מוגבלים.

ירידה ביעילות: ככל שהעסק גדל, הבעלים עשוי להתקשות לנהל את כל ההיבטים של העסק בצורה יעילה. זה יכול להוביל לירידה ביעילות, בפרודוקטיביות וברווחיות.

חוסר במומחיות: בעל העסק עשוי להבין כי חסרה לו המומחיות הנדרשת בתחומים מסוימים, כגון בכספים, הנדסה, תפעול או שיווק, כדי לנהל את העסק ביעילות וברמה גבוהה.

אם בעל העסק מבחין באחד מהסימנים הללו, ייתכן שהגיע הזמן לשקול למנות מנהלי ביניים שיעזרו לנהל את הפעילות השוטפת של העסק. מנהלי ביניים יכולים לסייע לבעל העסק להאציל משימות, לשפר את התקשורת, לספק מומחיות ולהבטיח שהעסק פועל ביעילות וברווחיות.


להורדה חינם חוברת עבודה: להפוך את העסק למערכת שיטתית

 

תפקידי מנהלי ביניים

תפקידי ניהול הביניים הראשונים שיש למנות עשויים להשתנות בהתאם לאופי ולצרכים של העסק. עם זאת, כמה תפקידים שנוצרים לעתים קרובות כוללים,

ראשי צוותים או מפקחים: בעלי תפקידים אלה אחראים לפיקוח על צוות או מחלקה ספציפיים בעסק. הם עשויים להיות אחראים לניהול עבודת הצוות, הגדרת מטרות ויעדים, מעקב אחר הביצועים ומתן משוב ואימון לחברים.

מנהלי תפעול: בעלי תפקידים אלה אחראים על ניהול הפעילות השוטפת של העסק. הם עשויים להיות אחראים לפיקוח על הייצור, ניהול המלאי והבטחת התנהלות יעילה ואפקטיבית של העסק.

מנהלי מכירות: בעלי תפקידים אלה אחראים על ניהול צוות המכירות והבטחה שהעסק עומד ביעדי ההכנסות שלו. הם עשויים להיות אחראים על קביעת יעדי מכירות, פיתוח אסטרטגיות מכירה ומעקב אחר הביצועים של צוות המכירות.

מנהלי שירות לקוחות: בעלי תפקידים אלה אחראים על ניהול צוות שירות הלקוחות והבטחה שהעסק מספק שירות לקוחות מעולה. הם עשויים להיות אחראים לקביעת סטנדרטים של שירות לקוחות, פיתוח מדיניות שירות וניטור משוב מלקוחות.


פרק שיעניין אותך:  הדרך להגשים חלום של עסק על טייס אוטומטי

 

תחומי אחריות מנהלי ביניים

האחריות של מנהלי ביניים בתפקידם עשוי לכלול,

ניהול והובלת צוותים: מנהלי ביניים אחראים על ניהול והובלת צוותים להשגת יעדים עסקיים. הם עשויים להיות אחראים על הגדרת מטרות, מתן משוב ואימון, ופיתוח הכישורים והיכולות של חברי הצוות.

תקשורת: מנהלי ביניים אחראים להעברת יעדים עסקיים, סדרי עדיפויות ואסטרטגיות לצוותים שלהם. הם עשויים גם להעביר משוב ורעיונות מהצוותים שלהם להנהלה הבכירה.

קבלת החלטות: מנהלי ביניים אחראים על קבלת החלטות המשפיעות על הצוותים שלהם ועל העסק בכללותו. הם עשויים להיות אחראים לקבלת החלטות הקשורות להקצאת משאבים בתחום אחריותם, גיוס ותקצוב.

ניהול ביצועים: מנהלי ביניים אחראים לניטור ביצועי הצוותים שלהם ומתן משוב לחברי הצוות. הם עשויים גם להיות אחראים על פיתוח תוכניות לשיפור ביצועים וניהול חברי צוות בעלי ביצועים נמוכים.

ניהול תפעולי: מנהלי ביניים עשויים להיות אחראים לניהול התפעול השוטף של העסק. זה עשוי לכלול ניהול מלאי, ייצור או שירות לקוחות.

האחריות של מנהלי הביניים תשתנה בהתאם לתפקיד הספציפי ולצרכים של העסק. תפקידם המרכזי הוא לסייע בגישור הפער בין ההנהלה הבכירה לעובדים שנמצאים בחזית, ולעזור להבטיח שהעסק פועל ביעילות וברווחיות.

 

מזהים שהעסק יכול לשגשג יותר, וגם אתם, עם מנהלי ביניים אפקטיביים?

זה הזמן לפעול ולשדרג את העסק.

צרו קשר בהקדם! ונעבוד על זיהוי הצרכים, יצירת תכנית פעולה ויישום כדי להגשים את המטרה.


לא לפספס! קבלו פרקים חדשים ומידע עדכני

לאימייל: לחצו כאן

 

צרו קשר!

לשליחת Whatsapp בקליק   לחצו כאן

 

צרו קשר לתיאום שיחת התייעצות ללא עלות: אימייל

 

לאוסף הפתגמים על מנהיגות וניהול לחצו כאן

לתוכן העניינים לחצו כאן

לרשימת כל הפרקים לחצו כאן

 

אתר מפורט על ייעוץ, מנטורניג ואימון ליזמים, בעלי עסקים

ומנהלים - לחצו: סטרטגו 360 

 

עקבו אחרי פרקים חדשים ב Instagram  לחצו כאן

 

צפו בסרטונים ב YouTube   לחצו כאן

התחברו איתי ב Linkedin לחצו כאן

 

עקבו אחריי ב Twitter לחצו כאן

 

עוד על ייעוץ עסקי וחומרים להורדה לעבודה עצמית באתר:

Stratego 360 http://www.stratego360.com/

 


פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

ספר: כוח - 48 החוקים של רוברט גרין 1-24

12 דרכים לשיפור משמעת עצמית

7 מנהיגים מובילים מהתנ"ך ועצתם למנהלי עסקים

מודל מעגל הזהב - סיימון סינק "התחל עם הלמה"

כללים לחיים ע"פ סטואיזם

חוזקות האופי שלנו ע"פ VIA

מבחן אישיות פשוט ושימושי DISC

ניתוח אסטרטגי עם מודל 7-S של מקינזי

תרשים גנט Gantt Chart המסלול לפרויקט מוצלח

25 שיעורים במנהיגות מראגנר לות'ברוק