6 ארכיטיפוסי גברים והאופן בו הם פועלים


"אני מעדיף להצטער על הסיכונים שלא צלחו, מאשר על הסיכויים שלא ניסיתי לקחת בכלל" - סימון בילס


בעידן שלנו לדבר על מאפיינים של מגדר, זה כמעט אנכרוניסטי. ברור שהמגוון אינסופי והכל לגיטימי. נשים וגברים נעים על סקטרום רחב, עם חפיפה מאוד משמעותית. וברור שנשים אימצו עם השנים התנהגויות שנחשבו בעבר "גבריות" ולהיפך.

ככלל ובממוצע, גברים גדולים יותר, עם מסת שריר ועצם גדולים יותר ונפח דם גדול יותר מאשר נשים. מכך וכתוצאה מחינוך ותהליכי חיברות, גברים רבים מסגלים לעצמם התנהגויות טיפוסיות, שניתן לזהות.

אז גם בלי להיצמד למגדר ותכונות כדברים מוחלטים, עדיין זה יכול להיות שימושי לרבים, כדי לפענח באופן טוב יותר את המתרחש בעולם ולפתח אסטרטגיות פעולה יעילות יותר.


יש כל מיני גברים

מאז ומעולם, דמויות גבריות במיתולוגיה, ספרות ותרבות מסמלות ערכים, תכונות ודפוסי התנהגות המעצבים את המשמעות של "גבריות". ארכיטיפים גבריים מייצגים דגמים כמו - המאהב הכובש, הגיבור האציל, הלוחם הנמרץ, המורד החרד והחכם התבוני. ארכיטיפים אלה חוזרים ומופיעים בתרבות האנושית כביטוי לצדדים שונים של הזהות הגברית.

דמויות מפתח אלה מאגדות בתוכן תכונות מנטליות, רגשיות וחברתיות הממחישות כיצד גברים עשויים להתנהג, לחשוב ולפעול בתחומי החיים השונים. בין אם בהנהגה, יחסים בינאישיים, התמודדות עם אתגרים או מילוי יעודים.


להורדה חינם, חוברת עבודה: לגלות את הייעוד שלך IKIGAI


מקורות קונספט הארכיטיפים

הקונספט של ארכיטיפים בפסיכולוגיה נוצר על ידי הפסיכולוג השווייצרי קרל גוסטב יונג. יונג תיאר את הארכיטיפים כדפוסים אוניברסליים של התנהגות שמשקפים תכונות אנושיות בסיסיות והם חלק מהתת-מודע הקולקטיבי של האנושות.

מקורות הקונספט: יצירתו של יונג על הארכיטיפים מבוססת על ההנחה שישנם דפוסים פסיכולוגיים שמשותפים לכל האנושות, והם נובעים מהידע האנושי העתיק שהועבר מדור לדור. יונג קרא להם “דמויות קדמוניות” וטען שהם מהווים את הבסיס להבנת האופן שבו אנו חיים ומתנהגים.

קשר לפסיכולוגיה וסוציולוגיה: בפסיכולוגיה, הארכיטיפים משמשים להבנת תהליכים פנימיים ולזיהוי דפוסים של התנהגות בין אנשים שונים. הם גם משקפים את האופן שבו תרבויות שונות מתמודדות עם סוגיות יסודיות של החיים, כמו מוות, אהבה, וקונפליקטים. בסוציולוגיה, הארכיטיפים יכולים לעזור להבין את הדינמיקה של קבוצות חברתיות ואת האופן שבו תפיסות ודמויות מסוימות משפיעות על התנהגות חברתית ועל יחסים בין אנשים.


פרק שיעניין אותך:   להיות גבר ג'נטלמן במאה ה-21


למה זה מעניין?

הנושא של ארכיטיפים גבריים עשוי לעניין מאוד את המתעניינים בתחומים של מנהיגות, ניהול, עבודת צוות וניהול מערכות יחסים מכמה סיבות:

  1. הבנת הדפוסים והתכונות הייחודיים של כל ארכיטיפ יכולה לסייע בפיתוח סגנונות מנהיגות ותקשורת אפקטיביים. כל ארכיטיפ מציע דרך שונה להשפיע על אנשים ולהוביל - החל מכריזמה ופיתוי (המאהב), דרך נחישות ודוגמא אישית (הגיבור), ועד תוקפנות ישירה (הלוחם).
  2. הבנת הארכיטיפים מאפשרת לזהות חוזקות ייחודיות של כל אדם בצוות ולהפיק מהן תועלת. חלוקת תפקידים ומשימות בהתאם לארכיטיפים יכולה לחולל סינרגיה. למשל, המורד ביצירתיות שלו, החכם בתבונתו והאב בדאגתו.
  3. בניהול מערכות יחסים, ההכרות עם הארכיטיפים עוזרת להבין טוב יותר את הצרכים, הציפיות והתפיסות של כל צד במערכת. זה מאפשר להתאים את הגישה ודרכי התקשורת למרכיבים הייחודיים של כל ארכיטיפ זוגי/עסקי/חברתי.
  4. חשיפה לארכיטיפים מזמנת למנהלים ומנהיגים להכיר בעצמם ובאחרים את הדפוסים העמוקים המעצבים התנהגות וקבלת החלטות. זוהי כלי פנימי לצמיחה עצמית וניהול משאבי אנוש.


פרק שיעניין אותך:   דרכו של גבר-על - דויד דיידה Way of the Superior Man


 תכונות הארכיטיפים

התכונות המובילות של כל אחד מהארכיטיפים הגבריים הללו:

המאהב:

  • כריזמטי ומושך
  • תשוקה ואנרגיה ארוטית חזקה
  • ספונטני וחופשי ברוחו
  • אוהב להתענג על חושניות ותענוגות החיים

הגיבור:

  • אמיץ, נחוש ובעל רצון חזק
  • מוכן להקריב את עצמו למען אחרים/מטרה נעלה
  • ערכי, נאמן לעקרונותיו
  • מנהיג טבעי בעל יכולת השפעה

הלוחם:

  • כוח פיזי, עוצמה ואגרסיביות
  • גבריות תוקפנית, אסרטיביות
  • משתמש בכוח להתמודד עם אתגרים
  • נחוש, עקשן ולוחמני

המורד:

  • יוצא דופן, מתקומם נגד הסדר המוסכם
  • חופשי, בלתי תלוי ובלתי צפוי
  • יצירתי, חדשני ומהפכני
  • מעז ויוצא נגד הזרם

האב:

  • דואג, מטפח ומגן
  • מנחיל ערכים וחוכמת חיים
  • סמכותי אך באהבה
  • יציב, איתן ומהווה נקודת משען

החכם:

  • בעל ידע רב, תבונה וחוכמה
  • מורה, מדריך ומנחה דרך
  • רציני, ספקולטיבי ומעמיק
  • צנוע ונוטה להרהר

פרק שיעניין אותך:   כך תהיה גבר מענטש


מנהיגות

כל אחד מהארכיטיפים הגבריים עשוי לבוא לידי ביטוי בסגנון מנהיגות שונה:

המאהב - מנהיג כריזמטי ומושך, שמשפיע על אנשים בכוח האישיות והקסם האישי. הוא מצליח לגייס תומכים בזכות כריזמה וחוש הומור.

הגיבור - מנהיג בעל חזון וערכים ברורים שהוא נאבק למענם. הוא נחוש, אמיץ ומוכן להקריב את עצמו למען המטרה. מצליח להשפיע על אחרים להצטרף למאבק ולהאמין בחזונו.

הלוחם - מנהיג תוקפני, נמרץ ולוחמני שמנצל כוחו הפיזי והנפשי להשיג יעדים. הוא מוביל באגרסיביות, ישירות ותקיפות. מעורר פחד אצל מתנגדיו.

המורד - מנהיג יצירתי וחדשני שמוביל מהפכה נגד הסדר הקיים. הוא נהנה מפופולריות בקרב צעירים ומהפכנים בזכות רוחו החופשית והחריגה.

האב - מנהיג הדואג לטובת כולם כמו אב לילדיו. הוא מגן, מטפח ומנחיל ערכים מוסריים לאנשיו. סמכותי וראוי לאמון, אך גם רך ודואג.

החכם - מנהיג הנהנה מכבוד ויוקרה בזכות חוכמתו וידיעותיו הרבות. הוא מדריך ומורה דרך פילוסופי עם חזון ארוך טווח. מייעץ באובייקטיביות וצנעה.


פרק שיעניין אותך:   הדרך להיות (גבר) אדיר. ולמה זה בכלל חשוב?


חבר צוות

כל אחד מהארכיטיפים הגבריים עשוי לתרום בדרכים שונות ומגוונות כחבר צוות מצטיין:

המאהב - יהיה חבר צוות אנרגטי, כריזמטי וממריץ, שמצליח ליצור קשרים בין-אישיים חזקים עם חבריו לצוות. יכולותיו החברתיות והמשיכה האישית שלו מסייעות לגבש את הצוות.

הגיבור - חבר צוות נאמן, אמיץ ובעל מחויבות גבוהה למשימות. הוא נוטל אחריות, מוביל בדוגמא אישית וממריץ את חבריו לצוות להשקיע ולהתגבר על מכשולים.

הלוחם - מפגין נחישות, כוח רצון ואגרסיביות במסגרת הצוות. יכול לפעול ביעילות תחת לחץ ולהוביל מהלכים תוקפניים על מנת להשיג יעדים. חשוב להבנתו של גבולות הצוות.

המורד - ייצג של קול חריג ומהפכני בצוות, ויעודד חשיבה יצירתית ומקורית. יכול לספק ביקורת מחוץ לקופסה ולהציע פתרונות חדשניים לבעיות.

האב - יהווה סמכות אבהית מטפחת ומגינה בצוות. ידאג לרווחת חברי הצוות, יספק הכוונה וערכים מוסריים, וירסן מתחים פנימיים. יהיה נקודת משען ואיש סודו לכולם.

החכם - יתרום את ידיעותיו הרבות, חכמתו האנליטית ויכולת ההבנה שלו בצוות. יעניק הדרכה, לקחים מנוסח העבר, וישמש כיועץ ומדריך לגיבוש פתרונות ומדיניות.


פרק שיעניין אותך:   אדם-על על פי אריסטו Aristotle's Superman


התמודדות עם קשיים

כל אחד מהארכיטיפים הגבריים ינהג באופן שונה בהתמודדות עם קשיים, חסמים וכישלונות:

המאהב - ינסה להתגבר על המכשולים באמצעות קסמו האישי, כריזמה וכושר שכנוע. יחפש דרכים לפייס, לגרום לאחרים לבטוח בו ולהפיג מתחים. עלול להתקשות לעמוד מול קשיים ישירים וללכת על עימות.

הגיבור - יגלה נחישות ועוז רוח בהתמודדות עם אתגרים. הוא לא יכריע ללא קרב, יפעל בתקיפות ואומץ לב על מנת להתגבר על חסמים. יסרב להיכנע לכישלונות ויתעקש עד הסוף.

הלוחם - יילחם באגרסיביות נגד כל דבר שיעמוד בדרכו. ישתמש בעוצמה פיזית או נפשית כדי להסיר חסמים, להתגבר על קשיים ולפרוץ מחסומים. כישלונות עלולים להוביל אותו למלחמה מחודשת בעוז רב יותר.

המורד - יחפש פתרונות חדשניים ויצירתיים לכל חסם או קושי. יתקומם נגד הדרכים הקונבנציונליות ויחלוץ דרכים חריגות לפרוץ קדימה. כישלונות עלולים להחריף את מגמת המרידה שלו.

האב - ישמור על קור רוח, ויטפח גישה אוהבת ומכילה כלפי הקשיים. יעזור לצוותו להתגבר על חסמים באהבה, תבונה וסבלנות. יפיק לקחים ארוכי טווח מכישלונות לטובת עתיד טוב יותר.

החכם - יבחן את הקשיים בצורה אנליטית, חכמה ושקולה. יסנן את החסמים דרך פריזמת הידע והניסיון שלו וינתח אותם עד תומם. יעריך את הסיכונים לפני שינקוט צעדים. יתקשה להתמודד עם כישלונות גדולים.


פרק שיעניין אותך:   12 כללים לחיים, של ג'ורדן פיטרסון


נשיאה באחריות

כל אחד מהארכיטיפים הגבריים מביא גישה ייחודית למילוי מחויבויות ועמידה באחריות:

המאהב - נוטה למלא מחויבויות באופן ספונטני וחופשי. עלול להתקשות בעמידה בלוחות זמנים ובמשמעת עצמית נדרשת. מצד שני, יחפש להגשים את המחויבויות המשמעותיות עבורו ברוח חיובית ומלאת תשוקה.

הגיבור - יגלה מחויבות ונחישות בעמידה באחריות שלקח על עצמו. יפעל בנאמנות מוחלטת כדי לקיים את דבריו וחובותיו, גם אם המחיר הוא קרבנות אישיים. עלול להיות קיצוני ולסטות מגישה מאוזנת.

הלוחם - ינקוט בגישה תוקפנית ונמרצת במילוי מחויבויות. יתמקד במשימות באופן ישיר, בוטה ומכוון מטרה. בתנאי לחץ, עלול להיות פזיז מדי ולדלג על שלבים חשובים.

המורד - יתקשה לעמוד באחריות וחובות שהם נגד תפיסתו באופן עקרוני. עם זאת, מחויבויות שהוא מזדהה איתן ימלא בנחישות ובמלוא המרץ. יחפש דרכים חדשניות וחריגות למלא אותן.

האב - יגלה אחריות מלאה כזו של אב למשפחתו. יעמוד במחויבויות בנאמנות, יציבות ודאגה לכלל הנוגעים בדבר. ימלא אותן בתבונה, הבנה וטיפוח.

החכם - יקיים את מחויבויותיו באחריות מלאה, אחרי תהליך מושכל של בחינה והרהור. ישים דגש על מילוי המשימות באובייקטיביות, סדר וצניעות. יקח זמן רב לשקילה וחישובים מדוקדקים.


פרק שיעניין אותך:   האדם הנעלה של אפלטון מאזן בין שכל רוח ותיאבון


מערכות יחסים עסקיות

כל אחד מהארכיטיפים הגבריים עשוי להתבטא באופן שונה במערכות יחסים עסקיות:

המאהב - ישתמש בכריזמה ובכישורי שיחה, נאום ושכנוע כדי לרכוש לקוחות ולהשפיע על אחרים. ינהל קשרים עסקיים באופן חברותי ומפתה. עלול להתקשות בניהול יחסים מקצועיים צנועים וממוקדים.

הגיבור - יהיה נחוש, נאמן ומוכן ללכת רחוק למען הלקוח/העסק. יציב סטנדרטים גבוהים של ערכים ומוסר ויילחם להגשמתם. עלול להיות מוגזם ולדבוק במשימה חסר פשרות.

הלוחם - יהיה תחרותי, תוקפני ויעדיף מהלכים צבאיים ישירים במגעיו העסקיים. יתמקד בניצחון על המתחרים בכל מחיר ולא יהסס להשתמש בטקטיקות קשות. עלול לאבד שיקול דעת ולנהוג בחוסר רגישות.

המורד - יתקומם נגד נורמות ומוסכמות עסקיות מקובלות. יציע גישות חדשניות ופורצות דרך. ייטה לעצמאות ומרידה בהירארכיות ארגוניות. עלול להתקשות בעבודת צוות ובריסון אגו.

האב - יגלה אחריות כוללת ורצון לטפח את הארגון כמשפחה. יטפל בצרכי העובדים ויקנה להם תחושת ביטחון ומסגרת ערכית. עלול לנהוג בסמכותיות ופטרנליזם יתר.

החכם - יציע ניתוח מעמיק ומושכל לבעיות עסקיות. יפיק תובנות וחוכמה מהניסיון המצטבר. ישמש כיועץ אסטרטגי בזכות חשיבתו הארוכת טווח. עלול להתבצר בעמדות תאורטיות יתר על המידה.


פרק שיעניין אותך:   חוזקות האופי שלנו ע"פ VIA


מערכות יחסים פרטיות

כל אחד מהארכיטיפים הגבריים ייטה להתבטא באופן ייחודי במערכות יחסים:

המאהב - יהיה רומנטי, אוהב חיזורים, פיתוי והעצמת החושניות והאנרגיות האהבה והמשיכה. יתקשה ביחסים יציבים ארוכי טווח עקב הצורך בריגושים ובחופש רומנטי.

הגיבור - ינהג באידאליזם, נאמנות ונכונות להקרבה למען בת זוגו. יהיה גיבור אוהב המוכן להגן וללכת עד הסוף למענה. עלול להיות מוחצן ומסור באופן קיצוני.

הלוחם - יחפש לנהל מערכת יחסים כמו "מערכה צבאית" עם גבולות מוגדרים ותחרותיות. יתקשה להביע רגשות ולפתח קשר אינטימי רגשי מעמיק. עלול להגיב באלימות למצבי דחק.

המורד - יחתור למערכת יחסים ייחודית, חדשנית וחופשית מכבלים חברתיים. יתנגד לנורמות זוגיות מקובלות ויאתגר את בת זוגו ברמה הרעיונית והרגשית.

האב - יפתח יחסי אהבה טיפוליים ומגינים. ידאג לרווחת בת זוגו בצורה כמעט הורית תוך הענקת יציבות, חום ואכפתיות. עלול להיות שמרני או להציב גבולות מוגזמים.

החכם - יחפש לקיים מערכת יחסים רציונלית ומושכלת התואמת תפיסת עולם ערכית ורוחנית. ישאף להבנה עמוקה הדדית דרך שיח אינטלקטואלי. עלול להתקשות בחלקים הרגשיים והחושניים.


כיצד לקבל שיתוף פעולה מיטבי מכל ארכיטיפ?

כדי לפעול באפקטיביות מול כל אחד מהארכיטיפים הגבריים ולקבל את מירב שיתוף הפעולה והפרודוקטיביות, כדאי להתאים את הגישה לתכונותיו הייחודיות:

המאהב - גשו אליו באופן חברי. אפשרו לו להרגיש נהנה ומושך בסביבתו. התמקדו בהיבטים הרגשיים והחווייתיים של המשימה.

הגיבור - תנו לו אתגרים ומשימות רצינות וערכיות. הדגישו את הגבורה והנחישות הנדרשות להשלמתן. העניקו לו הזדמנויות להוביל בדוגמא אישית ובמסירות.

הלוחם - הציבו יעדים ברורים שיוכל לתקוף. אפשרו גמישות תפעולית ודרכי פעולה נמרצות. השתמשו במוטיבציות של תחרותיות, ניצחון ועליונות.

המורד - אתגרו את החשיבה המקובלת ואת שלו. עודדו חדשנות, יצירתיות ויציאה מההגדרות. תנו לו חופש לפעול בדרכים חריגות כדי להפתיע.

האב - דברו אל הצד המגן והדואג שלו. הפגינו אכפתיות לרווחת הכללית. היוו מסגרת ערכית ונקודת משען ויציבות יחד איתו.

החכם - כבדו את הידע והחוכמה שלו. אפשרו לו לשקול ולנתח היטב את הדברים. חפשו את החלופות הרציונליות והבנתו הכוללת.


פרק שיעניין אותך:   3 סטואיקנים: מרקוס אורליוס, סנקה, ואפיקטטוס, על חוסן, הישגים ומנהיגות


מוכנים לעבוד על השבחת העסק והפיכתו לנכס?

מזהים צורך בשדרוג השגרות הניהוליות והכלים?

אוכל לסייע בזיהוי הפערים, הכנת תכנית עבודה ומעקב אחר ההתקדמות, עד להצלחה.

צרו קשר בהקדם!

 

לא לפספס! הרשמו לקבל פרקים חדשים ומידע עדכני

לאימייל: לחצו כאן

 

צרו קשר!

לשליחת Whatsapp בקליק   לחצו כאן

 

צרו קשר לתיאום שיחת התייעצות ללא עלות: אימייל

 

לאוסף הפתגמים על מנהיגות וניהול לחצו כאן

לתוכן העניינים לחצו כאן

לרשימת כל הפרקים לחצו כאן

 

אתר מפורט על ייעוץ, מנטורניג ואימון ליזמים, בעלי עסקים

ומנהלים - לחצו: סטרטגו 360 

 

עקבו אחרי פרקים חדשים ב Instagram  לחצו כאן

 

צפו בסרטונים ב YouTube   לחצו כאן

התחברו איתי ב Linkedin לחצו כאן

 

עקבו אחריי ב Twitter לחצו כאן

 

עוד על ייעוץ עסקי וחומרים להורדה לעבודה עצמית באתר:

Stratego 360 http://www.stratego360.com/

 


פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

ספר: כוח - 48 החוקים של רוברט גרין 1-24

12 דרכים לשיפור משמעת עצמית

חוזקות האופי שלנו ע"פ VIA

כללים לחיים ע"פ סטואיזם

מודל מעגל הזהב - סיימון סינק "התחל עם הלמה"

מבחן אישיות פשוט ושימושי DISC

ניתוח אסטרטגי עם מודל 7-S של מקינזי

7 מנהיגים מובילים מהתנ"ך ועצתם למנהלי עסקים

6 מנהגים שמקלקלים שיחה

חמישה "חוקים של החיים" שכולם חייבים להכיר