אוטו פון ביסמארק ואסטרטגיית ריאל פוליטיק


"פוליטיקה היא אמנות האפשרי, בר ההשגה. האמנות של השגת הטוב הבא שאפשר" - אוטו פון ביסמארק


האסטרטגיה נבחנת בהצלחת יישומה במציאות. אחד מהוגי אסטרטגיית ריאל פוליטיק הוא אוטו פון ביסמארק, קאנצלר פרוסיה, שהפך אותה למעצמה.


אוטו פון ביסמארק ואסטרטגיית ריאל פוליטיק

אוטו פון ביסמארק, הפוליטיקאי והמדינאי הפרוסי במאה ה-19, היה אחד ממייסדי הגישה האסטרטגית המכונה "ריאל-פוליטיק". גישה זו, המהווה את הבסיס לריאליזם המדיני המודרני, מדגישה את חשיבות האינטרסים הלאומיים, השאיפה למקסם כוח ועוצמה, תוך התעלמות מרגשות וערכים מופשטים. תחת הנהגתו, הצליח ביסמארק לאחד את המדינות הגרמניות תחת קיסרות פרוסית אחת, בין היתר באמצעות סדרת מלחמות והישגים צבאיים מרשימים. השגת יעדיו האסטרטגיים הפכה את גרמניה למעצמה המרכזית באירופה במחצית השנייה של המאה ה-19.

עקרונות אסטרטגיית ריאל-פוליטיק שהונהגו על ידי ביסמארק ועמיתיו רלוונטיים לא רק לזירה הבינלאומית והמדינית, אלא גם לעולם העסקי התחרותי. מיקוד באינטרסים הליבתיים, הערכת יחסי הכוחות מול המתחרים, יצירת איזונים ובריתות אסטרטגיים, והכנה לשימוש בכוח ואמצעים תקיפים במידת הצורך - כל אלו מרכיבים קריטיים להצלחה העסקית. חברות רבות, הן גלובליות והן מקומיות, נוהגות לאמץ בצורה גלויה ויותר גלויה גישה ריאליסטית ותוקפנית של ריאל-פוליטיק במאבקיהן על נתחי שוק ורווחים. מי שידע ליישם נכון גישה זו, יוכל להגיע רחוק מאוד בזירות התחרות הקשוחות של המאה ה-21.


פרק שיעניין אותך:   נפוליאון בונפרטה - ניצחונות טקטיים אך כישלון אסטרטגי


 על אוטו פון ביסמארק

אוטו פון ביסמארק (1815-1898) היה איש מדינה פרוסי וסוכן השינוי המרכזי באיחוד גרמניה במאה ה-19. הוא כונה "הקנצלר הברזלי" בשל תפקידו המכריע כראש ממשלת פרוסיה וכסמל לכוח ולריכוז השלטון המרכזי.

ביסמארק שירת כשגריר פרוסיה בשנים 1851-1859 ולאחר מכן כראש ממשלת פרוסיה בין 1862-1890. בתקופת כהונתו כקנצלר, הוא הוביל במלחמות נגד דנמרק, אוסטריה וצרפת, שהובילו לאיחודה של גרמניה תחת שלטון פרוסי בשנת 1871.

ביסמארק נחשב לאחד ממייסדי הריאליזם המדיני המודרני. הוא התבסס על עקרון "ריאל-פוליטיק" שהדגיש את חשיבות הכוח והאינטרסים הלאומיים. תחת הנהגתו איחדה פרוסיה את המדינות הגרמניות תחת קיסרות אחת, מה שהפך אותה למעצמה משמעותית באירופה. ביסמארק גם תרם להנהגת רפורמות חברתיות חלוציות כמו ביטוח בריאות וביטוח פנסיה.


פרק שיעניין אותך:   ההבדלים בניהול עסק B2B לעומת B2C


הישיגי ביסמארק ע"י ריאל פוליטיק

אוטו פון ביסמארק נחשב לאחד ממבשרי הריאל-פוליטיק המודרנית, והשיג מספר הישגים אסטרטגיים משמעותיים באמצעות יישום עקרונות זרם מחשבה זה:

  1. איחוד גרמניה תחת הגמוניה פרוסית - ביסמארק הוביל בצורה ממוקדת וריאליסטית את תהליך האיחוד הגרמני תחת שלטון פרוסיה. הוא ניצל בצורה יעילה את הניצחונות הצבאיים במלחמות נגד דנמרק, אוסטריה וצרפת כדי להרחיב את השליטה הפרוסית ולאחד את המדינות הגרמניות תחת קיסרות אחת.
  2. יצירת קואליציה נגד צרפת - ביסמארק הצליח בדיפלומטיה מורכבת של בנייתקואליציה בין פרוסיה, רוסיה ואוסטריה כנגד צרפת במלחמת 1870-1871. זו הובילה לניצחון גדול ולהקמת הקיסרות הגרמנית האיתנה.
  3. הרתעה אפקטיבית - ביסמארק השכיל לבסס את גרמניה כמעצמה צבאית ממשית שאין להתעלם ממנה. הוא הרתיע בהצלחה כוחות פוטנציאליים נוספים מלהתערב באיחוד הגרמני.
  4. שימוש בהבטחת ביטחון סוציאלי כאמצעי לגיטימציה - באופן מפתיע, ביסמארק קידם רפורמות חברתיות מתקדמות כגון ביטוח בריאות וביטוח פנסיה ממשלתית. זאת כדי לרכוש לגיטימציה בקרב האזרחים ולחזק את היציבות הפנימית.


עקרונות אסטרטגיית ריאל פוליטיק

עקרונות הריאליזם המדיני המודרני או "ריאל-פוליטיק" שביסמארק היה ממייסדיהם כללו מספר רעיונות מרכזיים:

  1. האינטרס הלאומי הוא הערך העליון במדיניות החוץ של מדינה. המדינות צריכות לפעול לפי מה שמשרת את האינטרסים הלאומיים שלהן בראש ובראשונה.
  2. כוח הוא המושג המרכזי ביחסים בין-לאומיים. המדינות חייבות לשמור על הכוח הצבאי והכלכלי שלהן כדי להגן על האינטרסים הלאומיים שלהן.
  3. המערכת הבין-לאומית היא אנארכית וחסרת סמכות עליונה. המדינות לא יכולות לסמוך על רשות חיצונית ועליהן לפעול בעצמן למען האינטרסים שלהן.
  4. יציבות ואיזון הכוחות הם מרכזיים לסדר העולמי. המדינות חייבות למנוע התגברות יתר של מדינות אחרות שעלולה לאיים על האיזון הקיים.
  5. הריבונות והעצמאות של מדינות הן עקרונות יסוד. מדינות אינן יכולות להתערב בענייניה הפנימיים של מדינה ריבונית אחרת.
  6. מדיניות חוץ צריכה להיות נטולת רגשות ומבוססת על חישובים רציונליים של כוח ואינטרסים.


רעיונות ותפיסות בבסיס ריאל פוליטיק

התפיסה ותפיסת העולם שבבסיס אסטרטגיית ריאל-פוליטיק היא פסימיסטית, ציניקנית וריאליסטית:

  1. פסימיות לגבי טבע האדם - ריאל-פוליטיק מניחה שבני האדם ויחידות החברתיות (מדינות, עסקים) נוטים באופן טבעי למנוע הישרדותיות, קידום האינטרסים העצמיים שלהם ולא מרסנים עצמם מלעשות זאת אלא כאשר הדבר מועיל להם.
  2. חוסר אמון וציניות - הגישה מניחה שלא ניתן לתת אמון מלא בכוונות הטובות של האחר, בדיבורים וראויות. מוכרח לבסס הכל על חישובים של כוח וערנות מתמדת.
  3. חוסר יציבות והיעדר השגחה עליונה - העולם נתפס כמערכת אנארכית בה לכל כוח פועל על פי האינטרס הצר שלו, ואין סמכות רשמית שמפקחת ומווסתת.
  4. מאבקי כוח וניגוד אינטרסים קבוע - הנחה שהמפגש בין גורמי כוח תמיד מוביל לעימות וקונפליקט סביב אינטרסים מנוגדים.
  5. ריאליזם וחישובי עלות-תועלת - השקפת עולם המתבססת על הכרח לראות את המציאות כמות שהיא, לדחות תסביכים והונאות עצמיות ולהסתכל על המספרים הקרים.
  6. המרת ערכים לכוח - ערכים כמו מוסר, צדק או רווחת הכלל אמנם חשובים, אך בסופו של דבר הכל עניין של כוחות וחישובי יחסי כוחות.
  7. הכרח להרתעה ושימוש בכוח - מכיוון שהאחר אינו נעדר תאוות שליטה ונכונים לפעול בכוח להשגתה, יש צורך בכוח הרתעה וודאי בנכונות להפעיל כוח לצרכים הקיומיים שלך.



מבנה אסטרטגיית ריאל פוליטיק

אסטרטגיית ריאל-פוליטיק נבנית סביב מספר מרכיבים מרכזיים:

  1. הגדרת האינטרסים הלאומיים - המדינה צריכה להגדיר בצורה ברורה מהם האינטרסים החיוניים שלה - ביטחון, שטח, משאבים, השפעה אזורית וכדומה. אלו יהוו את הבסיס לקביעת המדיניות.
  2. הערכת הכוח - יש לבצע הערכה מקיפה של הכוח הצבאי, הכלכלי והדיפלומטי של המדינה ביחס לשחקנים אחרים במערכת הבין-לאומית. זוהי נקודת המוצא להחלטות אסטרטגיות.
  3. ניתוח איומים ואתגרים - זיהוי האיומים והאתגרים המרכזיים העומדים בפני האינטרסים הלאומיים של המדינה, הן קיימים והן פוטנציאליים.
  4. בניית קואליציות ובריתות - חיפוש אחר בעלות ברית וקואליציות שיסייעו במאמץ להשגת האינטרסים הלאומיים ויגבירו את הכוח היחסי.
  5. תכנון אסטרטגי - גיבוש תוכנית פעולה כוללת המשלבת אמצעים צבאיים, כלכליים ודיפלומטיים להשגת היעדים.
  6. דוקטרינה של הרתעה - פיתוח יכולות צבאיות חזקות ונראות לעין, במטרה להרתיע אויבים פוטנציאליים מפעולה נגד האינטרסים שלך.
  7. גמישות טקטית - נכונות להפעיל את האמצעים הדרושים בתזמון הנכון ובמינון הנכון על מנת להשיג את המטרות הנדרשות.


יתרונות אסטרטגיית ריאל פוליטיק

אסטרטגיית ריאל-פוליטיק מציעה מספר יתרונות בולטים על פני שיטות אסטרטגיות אחרות:

  1. ריאליזם ודגש על האינטרסים המרכזיים - בניגוד לגישות אידאליסטיות או תיאורטיות, ריאל-פוליטיק דוגלת בהתמקדות באינטרסים הקונקרטיים והחיוניים ביותר מבלי להסחר אחר רעיונות מופשטים.
  2. התמקדות בכוח וביכולות קיימות - דגש על מיקסום היכולות והכוח שקיים כבר בידיים במקום השקעה בגורמי כוח היפותטיים או עתידיים.
  3. גמישות ותגובתיות - נכונות להסתגל במהירות לשינויים במציאות ולהחליט על שינוי כיוון אסטרטגי במקרה הצורך.
  4. הסתכלות כוללת ארוכת טווח - בניגוד לשיטות הממוקדות בזמן הקצר, ריאל-פוליטיק מחייבת חשיבה וראייה אסטרטגית לטווח הארוך.
  5. חישוב קר של עלויות ותועלות - הערכה ריאליסטית וללא רגשנות של המחירים והתמורות הצפויים למהלכים שונים.
  6. התבססות על איזון כוחות - דגש על שמירת האיזון בין השחקנים השונים ומניעת התגברות שחקן בודד באופן מסוכן.


המרת אסטרטגיית ריאל פוליטיק לעסקים

אסטרטגיית ריאל-פוליטיק ניתנת להמרה ויישום גם בעולם העסקי, תוך התאמות הנדרשות. להלן מספר דרכים בהן ניתן ליישם עקרונות אסטרטגיים אלו בתחום העסקי:

  1. הגדרת האינטרסים העסקיים המרכזיים - מטרות של רווחיות, נתח שוק, מוצרים/שירותים מרכזיים, צמיחה, יתרונות תחרותיים וכדומה.
  2. הערכת הכוח היחסי - ניתוח של נתוני השוק, הכוח הפיננסי, המוצרים/שירותים, המותג והיכולות של החברה ביחס למתחרים.
  3. זיהוי איומים ואתגרים - מיפוי המתחרים, השחקנים החדשים, השינויים הטכנולוגיים או התמורות בסביבה העסקית שמהווים איום.
  4. יצירת ברית אסטרטגית - חיפוש אחר שותפים עסקיים פוטנציאליים, ספקים, קבלני משנה או אפילו שיתופי פעולה מוגבלים עם מתחרים.
  5. תכנון אסטרטגי - בניית תוכנית אסטרטגית כוללת לשימוש יעיל במשאבים הקיימים, לתזמון מוצרים/שירותים חדשים ולהשגת יתרון תחרותי ארוך טווח.
  6. הרתעת מתחרים - יצירת חסמי כניסה, פיתוח מוצרים/שירותים שקשה להחליף, והצגת חוזקה עסקית ופיננסית כדי להרתיע כניסת שחקנים חדשים.
  7. גמישות טקטית - יכולת תמרון ושינוי כיוונים בהתאם למצב המשתנה בשוק, למהלכי המתחרים ולהזדמנויות חדשות שצצות.


יתרונות ריאל פוליטיק בעסקים

אסטרטגיית ריאל-פוליטיק מציעה מספר יתרונות בולטים לעסקים, לעומת שיטות אסטרטגיות נפוצות אחרות:

  1. זיהוי ומיקוד באינטרסים העסקיים המרכזיים - התמקדות בהשגת יעדי הרווחיות, נתח השוק והיתרונות התחרותיים המכריעים.
  2. הערכת הכוח היחסי מול המתחרים - הבנה מדויקת של יחסי הכוחות בין החברה למתחריה בכל תחום פעילות.
  3. חסימת כניסת מתחרים וגורמי איום - יצירת חסמי כניסה, רכישת נכסים אסטרטגיים והרתעת מתחרים פוטנציאליים.
  4. גמישות אסטרטגית - יכולת שינוי וחידוש האסטרטגיה במהירות בהתאם להזדמנויות והאיומים המשתנים.
  5. נכונות להפעיל כוח ולחצים - אי-הסתפקות בגישה רכה אלא יישום של לחצים ואמצעי כוח במקרה הצורך.

להורדה חינם של חוברת: תבנית להכנת תכנית אסטרטגית



דוגמאות לריאל פוליטיק בעסקים

חברות מפורסמות שנקטו בגישה של "ריאל-פוליטיק עסקית" אסטרטגית כדי להשיג הצלחה:

  1. מיקרוסופט - תחת הנהגתו של ביל גייטס, חברת המחשבים התמקדה בהשגת מונופול בתחום מערכות ההפעלה לשולחנות העבודה. הם נקטו בצעדים תקיפים כנגד מתחרים פוטנציאלים כמו Netscape ולינוקס, והשתמשו בכוחם לכפות שיתופי פעולה עם יצרניות המחשבים המובילות.
  2. וולמארט - הענקית הקמעונאית המשיכה בדרך ה"ריאל-פוליטיק עסקי" תוך דחיקת רשתות מתחרות מהשווקים, השגת כוח קנייה עצום והפעלת לחץ על ספקים להוזלת מחירים. כך הצליחה להשיג מונופול בתחום הקמעונאות בעיירות ובערים קטנות.
  3. גוגל - חברת החיפוש והפרסום המקוון מיקדה את כוחה בתחום החיפוש ובסיסי הנתונים הענקיים. לאחר מכן ניצלה את כוחה כדי להשיג אחיזה בתחומים נוספים כמו מערכות הפעלה, פרסום מקוון, שירותי אחסון ועוד. היכולות הטכנולוגיות הרבות מאפשרות לה להרחיב את השפעתה.
  4. אמזון - ענקית הסחר המקוון הציבה את עצמה כמונופול בתחום מכירות המוצרים המקוונים. לאחר מכן השתמשה בכוחה כדי לחדור לזירות נוספות כמו שירותי ענן, מוצרי צריכה, מנועי חיפוש וכן הלאה, תוך השקעת העודפים במאמץ להרחיב את תחומי ההשפעה שלה.
  5. פייסבוק - הרשת החברתית בעלת השליטה בנתוני המשתמשים, הפרופילים ורשתות הקשרים ניצלה את הכוח הזה כדי להשיג השפעה וריכוזיות בתחום הפרסום המקוון, השירותים המדיה החברתית ועוד.


פרק שיעניין אותך:   ריי דליו - הסדר העולמי משתנה והעקרונות לפעולה


תהליך ליישום ריאל פוליטיק בעסקים

להלן תהליך מומלץ עבור אנשי עסקים כדי לגבש אסטרטגיית ריאל-פוליטיק לעסק:

  1. הגדרת האינטרסים העסקיים המרכזיים
    • זהו היעדים החיוניים ביותר לעסק - השגת רווחיות, צמיחה, נתח שוק משמעותי, מוצרים/שירותים מרכזיים וכדומה.
    • יש להגדיר אותם בצורה ברורה ולסדר אותם לפי סדר חשיבותם ובהירות קריטית.
  1. ניתוח הכוח העסקי הקיים
    • יש לערוך הערכת מצב מדויקת של המשאבים, הנכסים, הכוח הכלכלי, טכנולוגי וההון האנושי של העסק.
    • לאחר מכן יש להעריך את הכוח היחסי מול המתחרים המרכזיים בכל תחום פעילות.
  1. מיפוי האיומים והאתגרים העיקריים
    • יש לזהות את המתחרים המרכזיים, השחקנים החדשים, השינויים הטכנולוגיים או הרגולטוריים שעלולים לסכן את האינטרסים המרכזיים של העסק.
    • יש לדרג את האיומים הללו על בסיס חומרתם.
  1. חיפוש קואליציות ובריתות אסטרטגיות
    • יש לאתר שותפים פוטנציאליים שיכולים לסייע במיקסום האינטרסים - ספקים, קבלני משנה, מפיצים, שותפים טכנולוגיים וכדומה.
    • לבחון גם אפשרות של שיתופי פעולה זמניים מוגבלים עם מתחרים מסוימים במטרה לחזק יתרון משותף.
  1. בניית תוכנית פעולה אסטרטגית
    • יש לגבש תוכנית אסטרטגית שמשלבת פעילות בתחומי השיווק, המכירות, פיתוח מוצרים, הון אנושי וכדומה.
    • התוכנית צריכה להיות ממוקדת בהשגת היעדים המרכזיים ובחיזוק האחיזה בתחומי הליבה.
  1. פיתוח אמצעי הרתעה
    • יש לבסס את העסק כגורם משמעותי ולפתח מוצרים/שירותים שקשה יהיה למתחרים להתחרות בהם.
    • כדאי גם לבנות פוטנציאל צבאי תקיפתי במידת הצורך להרתעת מתחרים/כניסת שחקנים חדשים.
  1. גמישות טקטית ודינמיות בביצוע

    • יש להיות מוכנים לבצע תמרונים מהירים, להגמיש את התוכנית ולשנות כיוונים בהתאם לשינויים במצב השוק והפעילות של המתחרים.


פרק שיעניין אותך:   ספר: סוף העולם הוא רק ההתחלה - פיטר זייהן

 

מוכנים לעבוד על השבחת העסק והפיכתו לנכס?

מזהים צורך בשדרוג השגרות הניהוליות והכלים?

אוכל לסייע בזיהוי הפערים, הכנת תכנית עבודה ומעקב אחר ההתקדמות, עד להצלחה.

צרו קשר בהקדם!

 

לא לפספס! הרשמו לקבל פרקים חדשים ומידע עדכני

לאימייל: לחצו כאן

 

צרו קשר!

לשליחת Whatsapp בקליק   לחצו כאן

 

צרו קשר לתיאום שיחת התייעצות ללא עלות: אימייל

 

לאוסף הפתגמים על מנהיגות וניהול לחצו כאן

לתוכן העניינים לחצו כאן

לרשימת כל הפרקים לחצו כאן

 

אתר מפורט על ייעוץ, מנטורניג ואימון ליזמים, בעלי עסקים

ומנהלים - לחצו: סטרטגו 360 

 

עקבו אחרי פרקים חדשים ב Instagram  לחצו כאן

 

צפו בסרטונים ב YouTube   לחצו כאן

התחברו איתי ב Linkedin לחצו כאן

 

עקבו אחריי ב Twitter לחצו כאן

 

עוד על ייעוץ עסקי וחומרים להורדה לעבודה עצמית באתר:

Stratego 360 http://www.stratego360.com/

 



פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

ספר: כוח - 48 החוקים של רוברט גרין 1-24

12 דרכים לשיפור משמעת עצמית

חוזקות האופי שלנו ע"פ VIA

כללים לחיים ע"פ סטואיזם

מודל מעגל הזהב - סיימון סינק "התחל עם הלמה"

מבחן אישיות פשוט ושימושי DISC

ניתוח אסטרטגי עם מודל 7-S של מקינזי

7 מנהיגים מובילים מהתנ"ך ועצתם למנהלי עסקים

6 מנהגים שמקלקלים שיחה

חמישה "חוקים של החיים" שכולם חייבים להכיר